دکتر ناصرالدّین کاظمی حقیقی

پایه گذار روانشناسی تعاملی در نخبه شناسی: استعداد، خلاقیت، تیزهوشی

رسانه های اجتماعی


دکتر ناصرالدّین کاظمی حقیقی

 دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی، با بیش از چهار دهه تجربه، با تحصیلات عالی در رشته‌های روانشناسی بالینی، تربیتی، و آموزش کودکان استثنایی، به‌عنوان یکی از پیشگامان روانشناسی در ایران شناخته می‌شود. او بنیان گذار مؤسسه «هیجان اندیشه» و کلینیک «ایران اندیش» است و با انتشار مقالات و کتب تخصصی متعدد، و فعالیت در پروژه‌های ملی و بین‌المللی، به ارتقاء علم روانشناسی و تربیت نسل‌های آینده کمک کرده و نقش کلیدی در مشاوره و پژوهش‌های تخصصی روانشناسی ایفا کرده است.



سوابق تحصیلی

دکتر کاظمی حقیقی که در سال 1340 متولد شده، تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز به اتمام رسانده است. در نهایت، دکترای خود را در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با رساله دکتری به راهنمایی استاد جناب آقای دکتر محمود منصور در سال 1389 تحت عنوان «بررسی رابطه هوش و واکنشهای هیجانی با جلوه‌های خلّاقیّت در دانش آموزان تیزهوش» دریافت کرده است. 

کارشناسی‏

روانشناسی بالینی
دانشگاه تهران، 1365

کارشناسی ارشد

روانشناسی تربیتی
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، 1369

دکتری

روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، 1389

«بررسی رابطه هوش و واکنشهای هیجانی با جلوه های خلّاقیّت در دانش آموزان تیزهوش»

رساله دکتری به راهنمایی استاد جناب آقای دکتر محمود منصور در سال 1389


فعالیت‌های حرفه‌ای و مدیریتی

 فعالیت‌های حرفه‌ای دکتر کاظمی حقیقی از سال 1359 با سمت مربی در اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان آغاز شد. او ‏سپس در طول چند دهه در نقش‌های مختلف مدیریتی و مشاوره‌ای در سازمان‌های آموزشی و پژوهشی، از جمله سازمان ملی ‏پرورش استعدادهای درخشان و سازمان بهزیستی، به کار پرداخت.‏

تجربه و تخصص‌های او شامل تدریس در دانشگاه‌های معتبر، مدیریت دفاتر مشاوره، طراحی و اجرای برنامه‌های ملی روانشناسی و ‏پرورش استعدادهای درخشان، و همکاری با نهادهای مختلف فرهنگی کشور است. او در حال حاضر به‌عنوان رئیس هیأت مدیره ‏مؤسسه «تعاملی هیجان اندیشه» و مؤسس و مدیر کلینیک «ایران اندیش» و مسئول فنی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ‏دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات فعالیت می‌کند‎.‎

‏۱۴۰۱‏ تاکنون

‏ مسؤول فنی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (مرکز امین)‏

‏۱۳۹۷‏ تاکنون

‏ پایه‌گذار مؤسسه تعاملی هیجان اندیشه (شماره ثبت ۴۵۴۷۷) در حوزه فعالیت‌های تخصصی نخبگی (هوش، استعداد، خلاقیت و ‏تیزهوشی)‏

۱۳۹۳ تاکنون

‏ مؤسس کلینیک خدمات روانشناسی و مشاوره «ایران اندیش» (شماره ثبت ۳۷۹)‏

۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳

مجری طرح ملی پرورش استعدادهای درخشان در دوره ابتدایی

۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱

مجری طرح بهداشت روانی و اصلاح رفتار در سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی  

۱۳۸۵

 عضویت در کمیته مرکزی آزمون‌سازی سمپاد

۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲

عضویّت در کمیته تعلیم و تربیت شورای فرهنگ عمومی کشور

۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ 

گزینش تخصّصی مشاوران و مددکاران اجتماعی برای مراکز مشاوره ناجا 

۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ 

طرّاحی دفاتر مددکاری اجتماعی در کلانتری‌های ناجا 

۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰  

سردبیر مجله آرامش در ناجا  

۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱   

  مشاور در طرّاحی مراکز مشاوره ناجا

۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱

سردبیر مجلّه چشم‌انداز پیشگیری سازمان بهزیستی  

  ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰

مشاور در برنامه‌ریزی توسعه مراکز مشاوره و خدمات پیشگیری سازمان بهزیستی  

  ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹

عضو کمیتة تحقیق و فنّاوری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سیاست توجه به استعدادهای درخشان و پرورش خلّاقیت   

    ۱۳۷۴

طرّاح سؤال گزینش استخدامی برای سازمان امور اداری و استخدامی کشور    

    ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶

مصاحبه‌گر و عضو هسته گزینش وزارت دارایی و امور اقتصادی    

      ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶

مدیر داخلی مجلّه استعدادهای درخشان

      ۱۳۷۱

  تدریس متون تخصّصی برای مربّیان ساعس آجا

        ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲

تهیه متون تخصّصی برای مربّیان عقیدتی و سیاسی آجا  

        ۱۳۷۱

برنامه‌ریزی و اجرای آموزش مکاتبه‌ای روحانیون ساعس آجا  

        ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲  

اجرای دوره آموزشی مصاحبه برای معاونین تعیین شایستگی مکتبی نیروهای سه‌گانه، وزارت دفاع، ناجا و سپاه   

        ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲   

طرّاحی تعرفه مصاحبه تعیین شایستگی مکتبی  

        ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲   

خدمت وظیفه عمومی در سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش و ستاد فرماندهی کل قوا  

        ۱۳۶۷   

مدیر دفتر مشاوره و راهنمایی، عضو کمیته آزمون ورودی کودکان، گزینش تخصّصی منابع انسانی و مشاور سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به مدت ۲۷ سال   

        ۱۳۶۶ تا ۱۳۹۷  

  تدریس در دانشگاه‌های مختلف

۱۳۶۶ تا ۱۳۸۹

  مشاور در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان  

۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳  

مدیر مدرسه علمیّه جعفریه در حوزه علمیه قم   

۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰  

  اوّلین مربّی در اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان


آثار علمی و پژوهشی

دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی، در طول دوران فعالیت پژوهشی خود، بیش از پنجاه مقاله در مجلات معتبر داخلی منتشر کرده است. این مقالات به موضوعاتی چون روانشناسی تربیتی، روانشناسی کودکان استثنایی، نخبگی و تیزهوشی، و مشاوره‌های تخصصی پرداخته‌اند. آثار او در مجلاتی چون "مجله استعدادهای درخشان"، "فصلنامه روانشناسی مثبت"، و "مجله روانشناسی بالینی" به چاپ رسیده‌اند.

مقالات داخلی

  • اثربخشی مدل آموزشی تنظیم هیجان‌ها بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان. نشریه تازه‌های روان‌شناسی صنعتی (1400).
  • اثربخشی مدل آموزشی تنظیم هیجان‌ها بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان. فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی (1400).
  • رابطه هوش تحلیلی و بیتابی روانی با رضایت شغلی. راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی (1399).
  • تدوین الگوی رضایت از زندگی براساس ویژگی‌های شخصیتی و حل مسئله اجتماعی با میانجیگری نیروی روانی در افراد متاهل. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار (1399).
  • تدوین الگوی خلاقیت بر اساس ادراک از سبک تربیتی خانواده و هوش‌های سه‌گانه با میانجی‌گری تفرد. خانواده و بهداشت (1399).
  • تدوین الگوی رضایت از زندگی براساس ویژگی‌های شخصیتی و حل مسئله اجتماعی با میانجیگری بیتابی روانی در افراد متاهل. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی (1398).
  • اثربخشی مداخلات هیجانی مبتنی بر روان‌پویشی دوانلویی بر عملکردهای شناختی و انگیزش کودکان. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت (1397).
  • رابطة هیجان اندیشه با سرسختی روان‌شناختی و ویژگی‌های شخصیت. فصلنامه روانشناسی مثبت (1396).
  • چشم‌اندازهای مشاوره برای نوجوانان تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1394).
  • برنامه‌های پرورش استعداد در نظام تلفیق: 1) سیاست‌های مختلط و فردی. مجله استعدادهای درخشان (1394).
  • برنامه‌های پرورش استعداد در نظام تلفیق: 2) راهبرد تعاملی در دبیرستان دکتر عصّاریان. مجله استعدادهای درخشان (1394).
  • استعداد و تیزهوشی فرهنگی: مبانی نظری. مجله استعدادهای درخشان (1393).
  • کاربرد غنی‌سازی انفرادی در نظام تلفیق. مجله استعدادهای درخشان (1393).
  • مقایسه عملکرد اجرایی در زندانیان مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی و افراد فاقد این اختلال. روانشناسی بالینی (1392).
  • روانشناسی خلّاقیّت. بنیاد ملی نخبگان (1391).
  • رابطة هیجان اندیشه و خلّاقیّت در میان دختران و پسران تیزهوش و مستعد. فصلنامه کودکان استثنایی (1389).
  • ملاحظات عاطفی و اجتماعی نخبگی. مجله استعدادهای درخشان (1384).
  • ملاحظات عاطفی و اجتماعی نخبگی. مجله استعدادهای درخشان (1384).
  • ابهامات تشخیص و نخبگی تحصیلی. مجله استعدادهای درخشان (1382).
  • عوامل پیشرفت تحصیلی در مدرسه. مجله استعدادهای درخشان (1381).
  • نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی تیزهوشان. مجله استعدادهای درخشان (1380).
  • هدفمندی و پیشرفت تحصیلی. مجله استعدادهای درخشان (1380).
  • غنی‌سازی و خلّاقیّت. مجله استعدادهای درخشان (1379).
  • خودباوری تحصیلی و غنی‌سازی آموزشی. مجله استعدادهای درخشان (1378).
  • هویت‌یابی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. مجله استعدادهای درخشان (1377).
  • خودباوری و سازگاری تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1377).
  • خودباوری و استعداد. مجله استعدادهای درخشان (1376).
  • آمادگی ریاضی و برنامه‌ای برای پرورش آن. مجله استعدادهای درخشان (1376).
  • شخصیت نوجوانان مستعد: نقش محیط آموزشی. مجله استعدادهای درخشان (1376).
  • خودباوری و هوش. مجله استعدادهای درخشان (1376).
  • تیزهوشی ریاضی، ملاحظات روانشناختی و آموزشی. مجله استعدادهای درخشان (1375).
  • بینش و خلاقیت. مجله استعدادهای درخشان (1375).
  • نقش یادگیری و خودباوری در پرورش استعداد. مجله استعدادهای درخشان (1374).
  • تحول هوش در قلمرو وراثت و محیط. مجله استعدادهای درخشان (1374).
  • شخصیت نوجوانان مستعد: نقش جنسیت/ نگاهی به یک پژوهش دربارة ویژگی‌های شخصیتی تیزهوشان از زاویه‌ای دیگر. مجله استعدادهای درخشان (1374).
  • نکات اساسی پرورش تیزهوش در خانواده (بخش 2). مجله استعدادهای درخشان (1374).
  • ریشه‌های شناختی و محیطی خلّاقیّت. مجله استعدادهای درخشان (1373).
  • مبانی پرورش اجتماعی تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1373).
  • ملاحظات محیطی در تشخیص، آموزش و پرورش. مجله استعدادهای درخشان (1373).
  • نکات اساسی پرورش تیزهوش در خانواده (بخش 1). مجله استعدادهای درخشان (1373).
  • مبانی پرورش اجتماعی تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1373).
  • تحوّل انتظارات اجتماعی دختران نوجوان تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1372).
  • تنوّع تیزهوشی و توسعة برنامه‌های اقتضایی. مجله استعدادهای درخشان (1372).
  • تعامل مشاوره و مبانی در قلمرو روان‌شناسی و تشخیص. مجله استعدادهای درخشان (1372).
  • رهبری در گسترة تیزهوشی. مجله استعدادهای درخشان (1372).
  • روابط متقابل خانواده و تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1371).
  • جامعه و تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1371).
  • کلیّاتی از روان‌شناسی تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1371).
  • بررسی بازخورد دختران تیزهوش نسبت به معلم در پایه‌های مختلف تحصیلی. مجله استعدادهای درخشان (1371).
  • عوامل موفّقیّت معلّم از دیدگاه تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1371).
  • عوامل مؤثّر بر بازخورد تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1371).
  • نگرش تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان (1371).

کتب منتشر شده

دکتر کاظمی حقیقی در کنار مقالات علمی، بیش از ده کتاب در زمینه‌های مختلف روانشناسی تألیف کرده و چندین کتاب در ‏حال چاپ نیز دارد. کتاب‌های او به موضوعاتی چون روانشناسی فرهنگی، روانشناسی کودکان تیزهوش، و مبانی روانشناسی تعاملی ‏می‌پردازند‎.‎

روانشناسی فرهنگی

کتاب ریرا، 1400

روانشناسی کودکان تیزهوش و روش‌های آموزش ویژه

تابان خرد، 1400

روانشناسی برای کار و مدیریت

تابان خرد، 1400

هیجان اندیشه

کتاب ریرا، 1400

علم النفس پیشرفته

تابان خرد، 1400

زمینه روانشناسی تعاملی

تابان خرد، 1397

آموزش و پرورش برای استعداد و تیزهوشی

تابان خرد، 1393 

شناسایی و پرورش استعداد ریاضی

سایه نما، 1376

ازدواج پایدار و شرایط آن

سایه نما، 1375

تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی

دانشگاه افسری، 1370

روانشناسی انتظار: مبانی روان‌درمانی تعاملی

زیر چاپ

روانشناسی نخبگی

زیر چاپ

فعالیت‌های بین‌المللی و ارائه نظریات نوین

دکتر کاظمی حقیقی با انتشار مقالات علمی در مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی، به بررسی موضوعات نوآورانه در روانشناسی ‏پرداخته است. از جمله مقالات برجسته او، مقاله‎ "The Hexahedral Paradigm of Creative Personality" ‎است که در ‏هفدهمین کنفرانس جهانی شورای جهانی کودکان با استعداد و نخبگان در انگلستان ارائه شده است. این مقاله به پارادایم ‏شش‌ضلعی شخصیت خلاق می‌پردازد که بر اساس بررسی شصت‌ساله از ادبیات علمی تدوین شده است‎.‎

او همچنین در کنفرانس‌های متعددی در سنگاپور، فرانسه، آلمان، یونان و ترکیه به ارائه مقالاتی پیرامون خلاقیت، نخبگی، هوش و ‏استعداد پرداخته است.‏


مقالات علمی در مجلّات و همایشهای بین المللی‏

  • The Hexahedral Paradigm of Creative Personality: “A Review of Sixty Years of Literature for the 21st Century”
    World Council for Gifted and Talented Children, 17th Biennial World Conference (WCGTC), England, 2007
  • New Directions in the Hexahedral Paradigm of Creative Personality
    10th Asia Pacific Conference on Giftedness, Singapore, 2008
  • Gender Differences in Relationship Between “Emotion of Thought” and Creativity Among Adolescent Gifted and Talented
    10th Asia Pacific Conference on Giftedness, Singapore, 2008
  • Educational Directions in the Hexahedral Paradigm of Creativity
    The International Centre for Innovation in Education (ICIE): Future Minds and Creativity, France, 2008
  • Emotion and Creativity Among Adolescent Superiors
    International Conference on Excellence and Superior Performance, Portugal, 2008
  • Educational Directions in the Hexahedral Paradigm for Innovation
    2nd Annual Forum on e-Learning Excellence in the Middle East 2009: Inspire, Innovate, Initiate & Impact, UAE, 2009
  • Intelligence, Giftedness and Creativity: An Implicit Triangle Paradigm
    World Council for Gifted and Talented Children, 18th Biennial World Conference (WCGTC), Canada, 2009
  • New Directions in the Hexahedral Paradigm of Creativity
    World Council for Gifted and Talented Children, 18th Biennial World Conference (WCGTC), Canada, 2009
  • Gender Differences in Relationship Between “Emotion of Thought” and Creativity Among Adolescent Gifted and Talented: A Developmental Program for Creativity
    The International Conference on Excellence in Education, Germany, 2009
  • Educational Directions in Hexahedral Paradigm for Innovation
    The International Centre for Innovation in Education (ICIE), Germany, 2009
  • Emotion and Creativity Among Adolescent Gifted
    The International Centre for Innovation in Education (ICIE), Germany, 2009
  • New Directions in the Hexahedral Paradigm of Creativity
    The International Centre for Innovation in Education (ICIE), Greece, 2010
  • Intelligence, Giftedness and Creativity
    World Council for Gifted and Talented Children, 19th Biennial World Conference (WCGTC), Prague, 2011
  • Cultural Giftedness and Talent
    The International Centre for Innovation in Education (ICIE), Turkey, 2011
  • Cultural Giftedness: Psychological and Educational Approaches
    World Council for Gifted and Talented Children, 19th Biennial World Conference (WCGTC), Prague, 2011
  • Intelligence, Giftedness and Creativity
    World Council for Gifted and Talented Children, 19th Biennial World Conference (WCGTC), Prague, 2011
  • Science and Creativity
    World Council for Gifted and Talented Children, 19th Biennial World Conference (WCGTC), Prague, 2011
  • Environmental Conditions and Creativity
    World Council for Gifted and Talented Children, 19th Biennial World Conference (WCGTC), Prague, 2011
  • Cultural Giftedness and Talent
    The International Centre for Innovation in Education (ICIE), Turkey, 2011
  • The Gifted Student’s Cultural and Social Expectations
    World Council for Gifted and Talented Children, 19th Biennial World Conference (WCGTC), Prague, 2011
  • Economic Creativity Development
    Turkish Journal of Giftedness and Education, Turkey, 2014
  • Cultural Giftedness in “Spherical Structure of Giftedness” Theory: A Comprehensive Model for Identification
    IRATDE Conference, Brisbane, 2015
  • Commercial Directions in “Spherical Structure of Talent” Theory: Commercial Talent
    IRATDE Conference, Brisbane, 2015
  • Commercial Talent and Information Technology Talent: Correlates and Predictors
    21st Biennial World Conference (WCGTC), Copenhagen, 2015

راهنمایی و مشاوره در رساله‌ها

دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی به عنوان استاد راهنما و مشاور در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، به هدایت و راهنمایی دانشجویان در زمینه‌های مختلف روانشناسی پرداخته است. برخی از این پژوهش‌ها به بررسی روابط بین ویژگی‌های شخصیتی، هوش تحلیلی، رضایت از زندگی، و عوامل روان‌شناختی دیگر پرداخته‌اند. پایان‌نامه‌هایی که تحت راهنمایی او انجام شده‌اند، به موضوعاتی چون رابطه ویژگی‌های شخصیت با بی‌تابی روانی و هوش تحلیلی در دختران و پسران، و تأثیر آموزش‌های روانشناختی بر بهبود شرایط روانی و اجتماعی پرداخته‌اند.

  • مساعدیان نجده، (1403). پیش‌بینی هوش تجربی و هوش تحلیلی کودکان 4 تا 8 ساله بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آنها [پایان‌نامه کارشناسی ارشد].
  • خداوردی، الهام. (1402). اعتبارسنجی و هنجاریابی فهرست انگاره تعادل روان [رساله کارشناسی ارشد].
  • اخوان، محبوبه. (1399). رابطة ویژگی‌های شخصیت با بیتابی روانی و هوش تحلیلی دختران و پسران [رساله کارشناسی ارشد].
  • اسدی، فاطمه. (1399). رابطة ویژگی‌های شخصیت و نیروی روانی با هوش تحلیلی دانشجویان [رساله کارشناسی ارشد].
  • عبّاسقلی‌زاده، مونا. (1399). هنجاریابی و اعتبارسنجی آزمون شخصیت خردورزی تحلیلی [رساله کارشناسی ارشد].
  • کریمی، فاطمه. (1399). رابطة ویژگی‌های شخصیت با هوش تحلیلی و سرسختی‌شناختی [رساله کارشناسی ارشد].
  • مستجابی گناباد، سید ابراهیم. (1399). ارزشیابی مؤلفه‌های رضایت از زندگی بر اساس آزمون ترسیم درخت [رساله کارشناسی ارشد].
  • ورامش ابلی، مریم. (1399). رابطة ویژگی‌های شخصیت و حمایت عاطفی زناشویی با رضایت از زندگی زنان متأهل [رساله کارشناسی ارشد].
  • محمدی فرد، فاطمه. (1399). بررسی تأثیر معنویت درمانی در کاهش گرایش جوانان به اعتیاد [رساله کارشناسی ارشد].
  • رخ صفت، سید حسین. (1399). اعتبارسنجی و هنجاریابی فهرست حمایت عاطفی زناشویی برای مردان و زنان متأهل [رساله کارشناسی ارشد].
  • نازی زاده، ربابه. (1399). تدوین الگوی ساختاری خلاقیت بر اساس هوش‌های سه‌گانه با میانجی‌گری تفرد در دانش‌آموزان دختر 15 تا 17 سال تیزهوش شهر تهران [رساله دکتری].
  • بابایی، نیلوفر. (1398). بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های ناسازگار اولیه، رضایت از خود، خودپویشی، روان‌آوارگی، و تصویر بدنی زنان با و بدون سابقه جراحی زیبایی [رساله کارشناسی ارشد].
  • کریمی، شهین. (1398). اعتباریابی و هنجاریابی فهرست رضایت از زندگی بر پایه نظریه تعاملی انتظار [رساله کارشناسی ارشد].
  • فردوسی، هانیه. (1398). رابطة ویژگی‌های شخصیت با رضایت از زندگی در زنان و مردان سالمند [رساله کارشناسی ارشد].
  • ملایاری، مریم. (1398). رابطة ویژگی‌های شخصیت با حمایت عاطفی زناشویی در مردان و زنان متأهل [رساله کارشناسی ارشد].
  • خیری، سارا. (1398). رابطة حمایت عاطفی زناشویی و مشکلات برونی‌سازی شده در دختران و پسران [رساله کارشناسی ارشد].
  • برزگر، مریم. (1398). رابطة ویژگی‌های شخصیت و هوش تحلیلی با پیشرفت تحصیلی دختران و پسران [رساله کارشناسی ارشد].
  • مال‌میر، طیّبه. (1398). تدوین الگوی رضایت از زندگی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های حل مسئله با میانجی‌گری بیتابی روانی و نیروی روانی در افراد متأهل [رساله دکتری].
  • داوری، منصوره. (1397). نقش واسطه‌ای سرسختی شناختی، جنب‌وجوش هیجانی و بیتابی روانی در رابطة میان ویژگی‌های شخصیت و خلاقیت [رساله کارشناسی ارشد].
  • ده‌ملایی، سحر. (1397). رابطة سرسختی شناختی و حمایت عاطفی زناشویی با رضایت از زندگی زنان شاغل و غیر شاغل [رساله کارشناسی ارشد].
  • کرباسیان، زهرا. (1397). رابطة هوش تحلیلی و بیتابی روانی با رضایت شغلی مردان و زنان 40 تا 50 ساله [رساله کارشناسی ارشد].
  • علیخانی، محمدصادق. (1396). هنجاریابی آزمون پویایی - بیتابی در مقطع سنی 15 تا 17 سال [رساله کارشناسی ارشد].
  • خسرو نژاد، اعظم. (1396). رابطة حمایت عاطفی و رضایت زناشویی با میانجی‌گری حرمت خود و کمال‌گرایی [رساله کارشناسی ارشد].
  • راثی، ملینا. (1395). رابطة احساس تنهایی، نشخوار فکری و هیجان اندیشه با خلاقیت در دانشجویان [رساله کارشناسی ارشد].
  • حاجی محمدعلی، نسرین. (1395). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله در بهبود سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان تیزهوش [رساله کارشناسی ارشد].


فعالیت‌های تخصصی در حوزه تیزهوشی و خلاقیت

دکتر کاظمی حقیقی در زمینه روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان تیزهوش و خلاق نیز فعالیت‌های تخصصی بسیاری داشته است. این فعالیت‌ها شامل برگزاری بیش از نود دوره و کارگاه آموزشی برای روانشناسان، مشاوران، معلمان و خانواده‌ها در زمینه روانشناسی و آموزش و پرورش تیزهوشی و خلاقیت از سال 1367، اجرای برنامه‌های رادیویی در حوزه کودکان مستعد و تیزهوش، و تدوین و اجرای طرح‌های ملی در این زمینه است.

  • عضو هیأت مرکزی نظارت انتخابات دوره چهارم و پنجم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره - 1395 و 1402
  • عضو هیأت اجرایی انتخابات دوره پنجم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره - 1401
  • نایب رییس کمیسیون تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره - 1390 تا تاکنون
  • نایب رییس کمیسیون تخصصی روانشناسی تربیتی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره - 1390 تا 1397
  • اجرای بررسی ملی نظام تلفیق و تفکیک دانش‌آموزان تیزهوش کشور با عنوان سنتز پژوهی مطالعات انجام شده در بارۀ نظام آموزش و پرورش استعدادهای برتر: فراگیرسازی یا جداسازی (سفارش شورای عالی آموزش و پرورش) - 1393
  • اجرای بررسی ملی نظام تلفیق و تفکیک دانش‌آموزان تیزهوش کشور با عنوان سنتز پژوهی مطالعات انجام شده در بارۀ نظام آموزش و پرورش استعدادهای برتر: فراگیرسازی یا جداسازی (سفارش شورای عالی آموزش و پرورش) - 1393
  • دبیر علمی دومین همایش ملی کودکان استثنایی ایران: خانواده و کودک استثنایی - 1389
  • پی‌ریزی نخستین پایگاه تخصصی و علمی در قلمرو روانشناسی، آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان تیزهوش و مستعدّ در ایران با عنوان «هیجان اندیشه» (EOT.IR) به دو زبان فارسی و انگلیسی - 1389
  • عضو شورای علمی راهبردی بهسازی سیاست‌های ویژه در قلمرو تعلیم و تربیت استعدادهای درخشان کشور - 1388
  • عضو کمیته علمی کنفرانس نظام خلاقیت و نوآوری آموزش و پرورش - 1388
  • مدیر شورای راهبردی مدرسه زندگی در وزارت آموزش و پرورش - 1388
  • عضو هیأت مؤسس و نایب رییس انجمن علمی کودکان استثنایی ایران (I.C.E.C.) - از 1388
  • طراحی احصای نظریه‌پردازی کاربردی و اساسی در تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش - 1387
  • عضو شورای راهبردی و مشورتی تحول بنیادین آموزش و پرورش - 1387 تا 1388
  • مجری طرح ملی مبانی نظری نخبگی (هوش، تیزهوشی، استعداد، خلاقیت) - 1386 تا 1389
  • مسؤول کارگروه کمیته تدوین ضوابط حمایت از معلمان و دانش‌آموزان پژوهنده، نوآور و مبتکر آموزش و پرورش - 1386
  • نماینده وزارت آموزش و پرورش ایران در وزارت معارف افغانستان در شناسایی دانش‌آموزان مستعد کشور افغانستان - 1386
  • عضو کارگروه ضرورت جذب و نگهداری نخبگان متعهد در آموزش و پرورش - 1386
  • طرّاح و سازنده آزمون هیجان اندیشه برای تشخیص خلاقیت - 1386
  • مدیر کمیته تشخیص و شناسایی معلمان خلاق، مبتکر و نوآور در وزارت آموزش و پرورش - 1386
  • راهنمایی رساله‌های کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی (آموزش ضمن خدمت استان سمنان) - 1373-1374
  • اجرای یک فصل برنامه رادیویی در حوزه کودکان مستعد و تیزهوش - 1373
  • برگزاری بیش از نود دوره و کارگاه آموزشی برای روانشناسان، مشاوران، معلمان، مدیران و خانواده‌ها در زمینه روانشناسی و آموزش و پرورش تیزهوشی و خلاقیت - از 1367