پیشرفت تحصیلی و عوامل افزایش آن:
خودنظمجویی
پیشرفت تحصیلی بدون احساس مسئولیت در دانشآموزان در نقش تحصیلی غیرممکن است. انجام فعالیتهای تحصیلی منظم و مستقل، به عنوان «خودنظمجویی» شناخته میشود. این ویژگی میتواند محیطی را برای دستیابی به پیشرفت تحصیلی ایجاد کند. بهعنوان مثال، اجرای راهبردهای خودنظمجویی توسط دانشآموزان تیزهوش، نتایج مثبتی را بههمراه دارد. برای رسیدن به این فعالیتهای مستقل و انفرادی، حداقل دو ویژگی لازم است که هر دوی آنها بهطور کلی در دانشآموزان تیزهوش یافت میشوند: اعتماد به نفس مثبت و انگیزه داخلی قوی. همچنین، شناخت دقیق استعداد تحصیلی و نوع ضعف تحصیلی توسط دانشآموزان میتواند به تقویت «آمادگی تحصیلی» آنها و برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی مناسب کمک کند.
نقش هدفمندی
پیشرفت تحصیلی در شرایطی ممکن است که آمادگیهای روانی و تحصیلی، محیطی و زمینهای را که در آن فرد قرار دارد، به خوبی درک و شناخته شود و سپس فرد بتواند آمادگیهای خود را با نیازها و مقتضیات محیطی هماهنگ سازد. همچنین، شناخت دقیق استعداد تحصیلی و نوع ضعف تحصیلی توسط دانشآموزان میتواند به تقویت «آمادگی تحصیلی» آنها و برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی مناسب کمک کند.
بنابراین، هدفمندی بهعنوان یکی از محورهای اصلی و مرکزی پیشرفت تحصیلی شناخته میشود. تمامی شرایط محیطی، از جمله خانواده، مدرسه و جامعه که به تقویت هدفمندی دانشآموزان یاری میدهند، در واقع به پیشرفت تحصیلی آنها کمک کردهاند.