بهداشت روان یک نوجوان از ملاحظات شخصیتی وی تبعیت می کند. در این مقاله بر پایه توسعه جدیدی از یک بررسی پژوهشی گسترده، سه الگوی بزرگ شخصیت در قبال بهداشت روان نوجوان ارایه می شود.
احساس تنهایی، اختلال در هویت و احساس رکود و پسرفت سه آسیب اساسی روانی قلمداد می شوند. افسردگی و اضطراب در سطح بیماری، از تبعات آسیبهای مزبور محسوب می گردند.
در مبانی روانشناختی به بنیاد شخصیتی خلاقیت توجه کمی شده است؛ حال آن که بدون توجه به این حوزه، درک درستی از خلاقیت حاصل نمی شود. در این گفتار همچنین به پیوند متقابل شخصیت با خلاقیت اشاره می گردد.
چشم انداز تعاملی مفهوم تیزهوشی، این پدیده روانشناختی را بسی فراتر از یک محدوده خرد مبتنی بر ظرفیتهای شناختی می داند.امروزه دامنه های غیر شناختی تیزهوشی با گسترش و تنوع مطالعات بیش از پیش برجسته شده است. ابعاد شخصیتی، عاطفی، نگرشی و ارزشی پدیده تیزهوشی با تحقیقات معتبرتجلی یافته است.
یک کوشش تحقیقی در چشم انداز روانشناسی تعاملی مشتمل بر پنج مرحله است: مسأله یابی، وضعیت یابی، پژوهش تجربی، توالی یابی و ترکیب دهی. لذا یک تحقیق تعاملی اصطلاحاً فعالیتی متعامل توصیفی، تجربی و تحلیلی است.
مبانی نظری روانشناسی تعاملی بر ماهیت تعامل در روانشناسی، پایه ها و ریشه های پی ریزی پدیده های روانشناختی، ماهیت تعاملی پدیده و اصول پیچیدگی، نظام یافتگی، فراگیری، دگرگونی، ماندگاری و گونه گونی تأکید می ورزد
بهداشت روان یک نوجوان از ملاحظات شخصیتی وی تبعیت می کند. در این یادداشت بر پایه یک بررسی پژوهشی گسترده، دو الگوی شخصیت بزرگ در قبال بهداشت روان نوجوان ارایه می شود.