استنباط کلّی آن است که اثربخشی برنامههای خاصّ از جنبهٔ تحصیلی (پیشرفت تحصیلی، وجود موادّ درسی خاصّ، امکان پیگیری تحقیقات شخصی و سازگاری محتوای درس با توانایی دانش آموز) برای دانشآموز دارای استعداد برتر، بر حول «آموزش خاصّ برای ارتقای فردی با گروهبندی منقبض در زمینهای ویژه» میگردد.
همچنین تفکیک گروهی تماموقت که دانشآموز دارای استعداد برتر را در فرصت ممتاز پیوند با مرجع متخصّص و خبره قرار دهد، بیشترین امتیاز اجتماعی (تعامل همگنی، نقشهای رهبری خودایفایی، مشارکت سازمانی) را برایش فراهم می آورد.
افزون بر آن «بهسازی فردیّت در فضای دانشآموزی با تفکیک نسبی انعطافی»، قویترین تأثیر روانشناختی (خودارجدهی تحصیلی، انگیزه برای پیگیری یادگیری در زمینهٔ استعداد، پشتکار، گرایش به حیطهٔ استعداد) را در کوششهای ویژه بر جای میگذارد.
بنابراین مزایای تحصیلی، روانشناختی و اجتماعی دو راهبرد تلفیق و تفکیک به پنج اصل تفرّد، مرجعیّت، آموزش خاصّ، همگنی انعطافی و ارتقاء در زمینه بستگی دارد. اصول یا ارکان پنجگانه، شایسته است مورد بحث اجمالی قرار گیرند.
ارکان پنجگانهٔ نظام متمایز
بر این اساس «نظام ویژهٔ پرورش استعداد برتر» به معنای بهسازی فردیّت در پیوند با مرجعی متخصّص در فضای دانشآموزی با همگنی انعطافی است که از برنامههای محتوایی و ساختاری ویژه، بهرهگیری اقتضایی شود تا به ارتقاء در زمینهای خاصّ بینجامد.
دیدگاه خود را بنویسید