{{item.title}} {{item.subtitle}}
{{item.total|number}} تومان
حذف
سبد خرید شما خالی است.

متون


این بخش حاوی متون تخصصی روانشناسی به قلم دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی است.


تنگناهای ذاتی فیزیکالیسم در فلسفه ذهن

فیزیکالیسم، به‌عنوان دیدگاهی که ادعا می‌کند همه پدیده‌های ذهنی، روان‌شناختی، و آگاهی را می‌توان بر اساس اصول و فرآیندهای فیزیکی توضیح داد، با محدودیت‌ها و تناقض‌های اساسی روبه‌رو است. این چالش‌ها ناشی از تلاش برای کاهش پیچیدگی‌های ذهن و آگاهی به قوانین فیزیکی هستند.

کاربرد نظریه هیجان اندیشه در رویکرد روان پویشی کوتاه مدت

نظریه هیجان اندیشه (Emotion of Thought) می‌تواند در رویکرد روان‌پویشی کوتاه‌مدت (Short-Term Psychodynamic Therapy) به‌طور موثری مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این نظریه به بررسی ارتباط پیچیده میان افکار و هیجانات می‌پردازد و می‌تواند در فهم و تحلیل الگوهای هیجانی و شناختی که ریشه در گذشته فرد دارند، کمک کند.

بهداشت روان نوجوان و الگوهای شخصیتی

بهداشت روان نوجوان و الگوهای شخصیتی

بهداشت روان نوجوانان به‌طور مستقیم تحت تأثیر ساختارهای شخصیتی آنها قرار دارد. این مقاله سه الگوی بزرگ شخصیت—پیماندار، پایدار و پویا—را بررسی کرد که هر یک ویژگی‌ها و تأثیرات خاص خود را بر هویت و رفتار نوجوانان دارند.

آسیب‌های روانی و درمان‌های پیشگیرانه

احساس تنهایی، اختلال هویت و رکود روانی از آسیب‌های اساسی روانی هستند که می‌توانند به افسردگی و اضطراب منجر شوند. در این مقاله، تأکید شده است که انتظارات غیرواقع‌بینانه می‌تواند سبب بیتابی روانی شود و در صورت عدم توجه، منجر به روان آوارگی گردد. روان‌درمانی تعاملی به عنوان راهی برای بهبود انتظارات و کاهش بیتابی روانی معرفی می‌شود. در نهایت، درمان آوارگی روانی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از پدیدآوری روان‌گسستگی و روان‌گسیختگی مطرح می‌گردد.

پیوند میان شخصیت و خلاقیت: تحلیل ویژگی‌ها و عوامل مؤثر

این مقاله به بررسی ارتباط میان شخصیت و خلاقیت می‌پردازد. خلاقیت به عنوان یک فرآیند چندبعدی از طریق پنج مؤلفه کلیدی تعریف می‌شود: فرد، فرآیند، فشار، فضای ایجاد و فرآوری ایده‌ها. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که شوخ‌طبعی نقش مهمی در روابط فردی دارد و رابطه‌ای بین ویژگی‌های شخصیتی و خلاقیت وجود دارد. این مقاله به هفت حوزه اصلی تقسیم‌بندی شده و بر روی خصایص شخصیتی مانند «درونگردی»، «توجه بسیار بالا» و «جهت‌گیری درونی» تأکید دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهند که افراد با «برونگردی» بالا و «استواری هیجانی» در صورت داشتن «جهت‌گیری یادگیری» خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند. در نهایت، پیوند میان خلاقیت و «نهفتگی ناهشیار» به عنوان بخشی از فرآیندهای شناختی بررسی می‌شود.

رابطه میان خلّاقیّت و استعداد: تأثیر آن بر یادگیری و آموزش

این مقاله به بررسی رابطه میان خلّاقیّت و استعداد پرداخته و تأثیرات این دو عامل بر فرآیند یادگیری را تحلیل می‌کند. به ویژه، نظریه‌های مختلف دربارهٔ پیوند بین هوش، تیزهوشی و خلاقیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین به دسته‌بندی تحقیقات انجام شده در این زمینه و تفاوت‌های معنادار میان نوجوانان تیزهوش و خلّاقیت آن‌ها پرداخته می‌شود. در نهایت، مقاله نتیجه‌گیری‌هایی دربارهٔ اهمیت توجه به هر دو عامل در فرآیندهای آموزشی و تربیتی ارائه می‌دهد.

عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...