{{item.title}} {{item.subtitle}}
{{item.total|number}} تومان
حذف
سبد خرید شما خالی است.

متون


این بخش حاوی متون تخصصی روانشناسی به قلم دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی است.


بهداشت روان نوجوان و الگوهای شخصیتی

بهداشت روان نوجوان و الگوهای شخصیتی

بهداشت روان نوجوانان به‌طور مستقیم تحت تأثیر ساختارهای شخصیتی آنها قرار دارد. این مقاله سه الگوی بزرگ شخصیت—پیماندار، پایدار و پویا—را بررسی کرد که هر یک ویژگی‌ها و تأثیرات خاص خود را بر هویت و رفتار نوجوانان دارند.

آسیب‌های روانی و درمان‌های پیشگیرانه

احساس تنهایی، اختلال هویت و رکود روانی از آسیب‌های اساسی روانی هستند که می‌توانند به افسردگی و اضطراب منجر شوند. در این مقاله، تأکید شده است که انتظارات غیرواقع‌بینانه می‌تواند سبب بیتابی روانی شود و در صورت عدم توجه، منجر به روان آوارگی گردد. روان‌درمانی تعاملی به عنوان راهی برای بهبود انتظارات و کاهش بیتابی روانی معرفی می‌شود. در نهایت، درمان آوارگی روانی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از پدیدآوری روان‌گسستگی و روان‌گسیختگی مطرح می‌گردد.

پیوند میان شخصیت و خلاقیت: تحلیل ویژگی‌ها و عوامل مؤثر

این مقاله به بررسی ارتباط میان شخصیت و خلاقیت می‌پردازد. خلاقیت به عنوان یک فرآیند چندبعدی از طریق پنج مؤلفه کلیدی تعریف می‌شود: فرد، فرآیند، فشار، فضای ایجاد و فرآوری ایده‌ها. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که شوخ‌طبعی نقش مهمی در روابط فردی دارد و رابطه‌ای بین ویژگی‌های شخصیتی و خلاقیت وجود دارد. این مقاله به هفت حوزه اصلی تقسیم‌بندی شده و بر روی خصایص شخصیتی مانند «درونگردی»، «توجه بسیار بالا» و «جهت‌گیری درونی» تأکید دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهند که افراد با «برونگردی» بالا و «استواری هیجانی» در صورت داشتن «جهت‌گیری یادگیری» خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند. در نهایت، پیوند میان خلاقیت و «نهفتگی ناهشیار» به عنوان بخشی از فرآیندهای شناختی بررسی می‌شود.

رابطه میان خلّاقیّت و استعداد: تأثیر آن بر یادگیری و آموزش

این مقاله به بررسی رابطه میان خلّاقیّت و استعداد پرداخته و تأثیرات این دو عامل بر فرآیند یادگیری را تحلیل می‌کند. به ویژه، نظریه‌های مختلف دربارهٔ پیوند بین هوش، تیزهوشی و خلاقیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین به دسته‌بندی تحقیقات انجام شده در این زمینه و تفاوت‌های معنادار میان نوجوانان تیزهوش و خلّاقیت آن‌ها پرداخته می‌شود. در نهایت، مقاله نتیجه‌گیری‌هایی دربارهٔ اهمیت توجه به هر دو عامل در فرآیندهای آموزشی و تربیتی ارائه می‌دهد.

ماهیت تعاملی مفهوم تیزهوشی

چشم‌انداز تعاملی مفهوم تیزهوشی، این پدیده روان‌شناختی را فراتر از ظرفیت‌های شناختی محدود می‌داند. امروزه، ابعاد غیرشناختی تیزهوشی به‌ویژه از طریق گسترش و تنوع مطالعات، به‌طرز برجسته‌ای نمایان شده است. تحقیقات معتبر به بررسی ابعاد شخصیتی، عاطفی، نگرشی و ارزشی پدیده تیزهوشی پرداخته و تأکید بر اهمیت این ابعاد در درک جامع‌تر از تیزهوشی را نشان می‌دهند.

تحلیل پدیده‌های روانشناختی: نگرش تعاملی به پژوهش

یک کوشش تحقیقی در چشم انداز روانشناسی تعاملی مشتمل بر پنج مرحله است: مسأله یابی، وضعیت یابی، پژوهش تجربی، توالی یابی و ترکیب دهی. لذا یک تحقیق تعاملی اصطلاحاً فعالیتی متعامل توصیفی، تجربی و تحلیلی است.

تحلیل بنیادهای روانشناختی: پایه‌ها و ریشه‌های پدیده‌های روانی

مبانی نظری روانشناسی تعاملی بر ماهیت تعامل در روانشناسی، پایه ها و ریشه های پی ریزی پدیده های روانشناختی، ماهیت تعاملی پدیده و اصول پیچیدگی، نظام یافتگی، فراگیری، دگرگونی، ماندگاری و گونه گونی تأکید می ورزد.

تحلیل شخصیت: بررسی ده خصیصه تعاملی شخصیت بر اساس مفاهیم روانشناسی تعاملی

این مقاله به تحلیل شخصیت بر اساس مفاهیم روانشناسی تعاملی می‌پردازد. با بررسی 934 نفر، ده خصیصه تعاملی شخصیت در سه مقیاس "پویایی تحلیلی"، "وظیفه‌مندی" و "یکپارچگی شناختی" شناسایی شده است. نتایج نشان‌دهنده ارتباط بین خصیصه‌ها و سلامت روان نوجوانان می‌باشد.

تحلیل وضعیت بالینی نوجوانان و مؤلفه‌های مؤثر بر بهداشت روان

این مقاله به بررسی وضعیت بالینی ۲۲۲۶ نوجوان (۱۲ تا ۱۷ سال) می‌پردازد و هفت مؤلفه مؤثر بر بهداشت روان، از جمله رضایت خانوادگی، تعادل و وجاهت را شناسایی می‌کند. با تحلیل عاملی تأییدی و ضریب اعتبار مناسب، این فهرست ۴۶ گویه‌ای به عنوان ابزاری سودمند برای مطالعات بالینی نوجوانان معرفی می‌شود.

عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...