بر پایه بررسی پژوهشی انگاره تعادل روان در یک نمونه 1104 نفری از مردان و زنان 18 تا 40 ساله با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی آشکار شد که یکی از حیطه های مهمّ این انگاره، مفهومی موسوم به «ناپایایی» است.
ناپایایی اشاره به پنج مؤلّفه دارد: هیجان پذیری، کنجکاوی، مادّیگرایی، تزلزل و بیتابی
هیجان پذیری یعنی «تأثّر از احساس و هیجان در تشخیص انتخابی بدون چیرگی هیجانی»
کنجکاوی یعنی «دست بر نداشتن از کنجکاویهای خطرناک و دردسرآفرین توأم با ناآرامی برای تجربه کردن»
مادّیگرایی به معنای «دوری از معنویّت و مقایسه همیشگی با دیگران برای جاه طلبی، بدون توجّه به پدیده مرگ»
تزلزل یعنی «فقدان صداقت و تعهّد بدون آینده نگری که موجب بروز رفتارهای نامتعادل می شود»
بیتابی به معنای «گرفتاری شکّ و تردید در حلّ مسائل، بیمناکی و نگراني نسبت به حل آنها، دلمشغولی دائمی، احساس فرسودگی تدریجی، احساس دايمی دلنگرانی و خستگی، احساس تنهایی در هنگام دشواریها و احساس نگرانی برای بقای خود که مجموعاً موجب احساس ناآرامی و سردرگمی در زندگی می شود».
لذا «ناپایایی» در معنای گسترده يعنی: «دوری از معنویّت، فقدان صداقت و تعهّد و مقایسهٔ همیشگی با دیگران برای جاه طلبی، بدون آینده نگری و توجّه به پدیدهٔ مرگ که موجب گرفتاری شکّ و تردید در حلّ مسائل، بیمناکی و نگراني نسبت به حلّ آنها، دلمشغولی دائمی، احساس فرسودگی تدریجی، احساس دائمی دلنگرانی و خستگی، احساس تنهایی در هنگام دشواریها و احساس نگرانی برای بقای خود می گردد. در چنین وضعیّتی تشخیصها و انتخابها، هیجانی هستند و کنجکاویهای خطرناک و دردسرآفرین برای تجربه، رهگشایی ندارد. این شرایط، مجموعاً منجرّ به احساس ناآرامی، سردرگمی، فقدان چیرگی هیجانی و بروز رفتارهای نامتعادل در زندگی می شود».
دیدگاههای بازدیدکنندگان
سلام جناب آقای دکتر
771 روز پیش ارسال پاسخسوالی برای من مطرح شد
ایا در نوجوانان خلاق هم میتوان این ناپایایی را دید؟
نوجوانی که سد کنکور را به خوبی پشت سر گذاشته اما در پایان تحصیل گویا از تصمیم خود راضی نیست و دچار سر خوردگی و خستگی و نامیدی شده
بلی
770 روز پیش ارسال پاسخبلی حتما
626 روز پیش ارسال پاسخ