{{item.title}} {{item.subtitle}}
{{item.total|number}} تومان
حذف
سبد خرید شما خالی است.

بایگانی نوشته‌ها


پیشرفت تحصیلی

فاطمه نادری  
*موضوع : پیشرفت تحصیلی* 
*خودنظم‌جویی*
پیشرفت تحصیلی بدون وجود احساس مسئولیت دانش‌آموز در نقش تحصیلی، امکان‌پذیر نیست انجام فعالیت‌های تحصیلی منظم به‌وطر مستقل و انتظار، «خودنظم‌جویی» نام می‌گیرد. این ویژگی می‌تواند شرایط را برای تحقق پیشرفت تحصیلی فراهم آورد:
«تدبیر محوری یک برنامة ویژه در جهت رفع ضعف تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش، انجام راهبردهای خودنظم‌جویی در میان آن‌ها بود که نتایج مثبت و درخشانی در پی داشت.»3
بنابراین فعالیت‌های تحصیلی مستقل و انفرادی در یک خط‌مشی نظام‌یافته به پیشرفت تحصیلی می‌انجامد. تحقق چنین فعالیتی، مستلزم وجود حداقل دو ویژگی است که هر دوی آن‌ها کم و بیش در میان دانش‌آموزان تیزهوش یافت می‌شوند: خودباوری مثبت و انگیزة آن‌ها کم و بیش در میان دانش‌آموزان تیزهوش یافت می‌شوند: خودباوری مثبت و انگیزة درونی نیرومند. «از طرفی می‌دانیم که خودباوری اگر ضعیف باشد، به ضعف در تحصیلی می‌انجامد:

*آمادگی تحصیلی*
برای تحقق پیشرفت تحصیلی، وجود استعداد و توانایی تحصیلی، یک امر لازم محسوب می‌گردد. یکی از طرق تقویت وضعیت تحصیلی از جانب خود دانش‌آموزان تیزهوش، وارسی و تحلیل میزان و ماهیت و نوع ضعف تحصیلی است که فرد با وی دست به گریبان است:
«نتایج اجرای یک برنامة ویژه برای رفع ضعف تحصیلی در میان هفده دانش‌آموز تیزهوش هست تا سیزده ساله، خوشایند و مثبت بود. یکی از تدابیر اساسی این برنامه، وارسی ماهیت ضعف تحصیلی از سوی خود دانش‌آموزان بود.»3
با این توضیح، شناخت دقیق استعداد تحصیلی و نوع ضعف تحصیلی به‌وسیلة دانش‌آموزان به تقویت «آمادگی تحصیلی» آن‌ها یاری می‌دهد و شرایط را برای پیشرفت تحصیلی در آن حوزه فراهم می‌آورد.

*نقش هدفمندی*
چنان‌که بیان گردید، پیشرفت تحصیلی در شرایطی تحقق می‌یابد که آمادگی‌هایی از لحاظ روانی و تحصیلی فراهم شود؛ مقتضیات محیطی اعم از خانواده، مدرسه و جامعه به خوبی درک و شناخته شود و سپس فرد تیزهوش بتواند آمادگی‌های خود رابراساس نیازها و مقتضیات محیطی هماهنگ سازد. در این مسیر، درک و کشف هویت حرفه‌ای خاص خود، هماهنگی مزبور را تقویت خواهد کرد. این هماهنگی به‌طور ضمنی، مقتضی وجود یک هدف مشخص و روشن است که میان آمادگی‌های روانی، تحصیلی و شغلی فردی با نیازها و مقتضیات محیطی پیوند ایجاد کرده است.
پس از آن، با به کارگیری راهبرد خودنظم‌جویی، هدف مزبور پیگیری می‌شود برای هرگونه پیشرفتی اعم از تحصیلی و غیره تهیه می‌گردد.
با بیان آنچه ذکر شد، استنباط می‌گردد که «هدفمندی»، هستة مرکزی و محور اساسی پیشرفت تحصیلی است. همة شرایط محیطی اعم از خانواده، مدرسه و جامعه که به تقویت هدفمندی دانش‌آموزان تیزهوش یاری دهند، درواقع به پیشرفت تحصیلی آن‌ها کمک کرده‌اند.
منابع:
1ـ کاظمی حقیقی، ناصرالدین (1375). بینش و خلاقیت ،

پختگی

فاطمه نادری
*موضوع : پختگی
فرایند ( بهسازی عاطفی ) پس از تحلیل ژرف و موشکافانه (انتظار فرد از زندگی ) کاوش همه ( احساسات ته نشین و انباشته ) و( عواطف) و (گرایش‌های درونی و پایدار و زودگذر در طول زندگی و گذشته فرد به ( لایروبی احساسات و عواطف آسیب زا ) می پردازد این فرایند ؛ نیل به ( پختگی عاطفی ارزشی) را پی می‌گیرد  ، هنگامی که این (( پختگی )) حاصل شد روان درمانی به ثمر رسیده است .
(پختگی عاطفی ارزشی ) دال بر کاهش انتظارات و توقعات از ( محیط ) و انتقال واقع بینانه آنها به (خود ) است و بالطبع ( خامی عاطفی ارزشی ) اشاره به کثرت و فزونی انتظارات از (محیط ) است 
و توقع اندک از (خود ) دارد .
باید تاکید کرد که دوره کنونی عصر احیا ارزش‌هاست ؛  ارزش‌های هر فرد به  زندگی اش معنا می‌دهد و وی را از هر پژمردگی و سستی باز می‌دارند .
زندگی بدون نظام ارزشی ؛ به  پوچی می‌گراید  و بی‌تابی فرد را شدت می‌بخشد و پس از مدتی خطر افسردگی؛  زندگی را تهدید خواهد کرد .
در رواندرمانی تعاملی در سطح ( بهسازی عاطفی ارزشی )  با تاکید برارزش‌هایی که زندگی درمانجو اهمیت می‌بخشد  احساسات ؛؛ عواطف ؛؛ نگرش‌ها بهسازی می‌شوند تا ( پختگی عاطفی ارزشی )  حاصل شود .
(بهسازی عاطفی ارزشی ) یک فرایند تدریجی طولانی است که مستلزم شناخت واقع بینانه درمانجو نسبت به ویژگی‌های شخصیتی ؛ نیازها  ؛ و توانایی‌هایش ؛  و بهسازی در دریافتهای حسی ؛  اندیشه‌ها ؛  پیوندها ؛  و رفتارهای وی است ..
نتیجه آن که درمان با چشم انداز تعاملی مفیدتر است . از آن روی که توجه بنیادین به عوامل خدشه‌دار شدن آرامش نموده است.
*منبع : زمینه روانشناسی تعاملی*

پیشرفتگی

فاطمه نادری موضوع : پیشرفتگی یافته‌ها آشکار کرد که قلمروهای سه گانه مجموعاً ۱۴ زیر عامل فرعی را در بر  می‌گیرند که می‌توان از آنها به عنوان ( قلمروهای اساسی تیزهوشی ) یاد کرد.یکی از گزینه‌های آن پیشرفتگی است .پیشرفتگی به معنای توانایی استثنایی در گیرایی تیز با سرعت بالا ؛ 💥پیگیری دقیق ؛ 💥درک و فهم بهینه در مواد درسی و آموزشی 💥 تحصیل پیشرفته💥 انجام کار با دستیابی به مهارت یا دانش💥مهارت ذاتی خاص در یک زمینه💥 طراحی راه حل جدید با ابتکار چیز نو که برای بهبود زندگی سودمند است💥پیشرفتگی شامل ۵ زیر عامل اساسی است .۱ _توانایی گیرایی : توانایی استثنایی در گیرایی تیز و استعداد بی‌نظیر و منحصر منحصر به فرد .۲ _فهم  : دریافت سریع و دقیق و موشکافانه مطالب .۳_پیشرفت تحصیلی :  توانایی موفقیت در روند یادگیری و فهم مواد درسی کسب مدارج تحصیلی بالا بر اساس آزمون‌های معتبر  ۴_ورزیدگی : توانایی ویژه یا مهارت ذاتی خاص در انجام کاری در یک زمینه .۵_ نو آوری : ارائه طرح سودمند برای اولین بار یا ابتکار چیزهای نو که راه حل جدید آسان و موثری برای مسائل دشوار در جهت بهبود زندگی باشد . *برگرفته از کتاب هیجان اندیشه*جستجو در وب‌سایتابهامات تشخیص و تیزهوشی پیشرفتگیعلاوه بر ابهامات مفهومی، سوء تعابیر ارزشی و تنوع تیزهوشی دو ابهام دیگر نیز امر تشخیص را دچار نارسایی و محدودیت می کند: مسأله تیزهوشی در اقلیّتها و نشانگان اختلالی. امّا تشخیص تیزهوشی پیشرفتگی هیچ یک از این  نارساییها را ندارد. رقابت طلبی و خودباوری تحصیلی از خصایص اساسی تیزهوشی پیشرفتگی محسوب می شود و شرایط را برای فشردگی دوره تحصیلی از طریق کلاسهای همگن با معلّمان ویژه فراهم می آورد. به نظر می رسد که می توان از طریق تحقّق کلاسهای همگن به پرورش تیزهوشی پیشرفتگی پرداخت و تنگناهای مربوط به مهارتهای زندگی واقعی و هوش عملی را بر طرف ساخت.      *موفق باشید*

عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...