نگارنده بر پایهٔ نزدیک به چهار دهه تجربهٔ علمی و حرفه ای در مراکز آموزش عالی، نهادهای اجتماعی و فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش، منشور اجمالی ذیل را در پی ریزی یک طرح بهداشت روان در سطح کلان توصیه می کند:
الف) دانش آموز
یک طرح بهداشت روان آموزشگاهی باید بهسازیهایی در خودارجدهی و خودپذیری پدید آورد و به بهسازی فردیّت از حیث استواری عاطفی و یکپارچگی در رشد شناختی و شخصیّتی بینجامد.
تقویّت یادگیری مستقلّ در دانشآموز است تا طرحهای پژوهشی خاصّش را پیگیری نماید. «استقلالگرایی برای پیشرفت فردی و عمومی» از انتظارات محیطی دانشآموزان است.
هر دانش آموزی به قصد «بررسی زمینه ای جامع» با بهره گیری از مجموعه ای از ابزارهای شناختی، عاطفی، نگرشی و شخصیّتی تحت بررسی «وضعیّت یابی بهداشتی» واقع می شود. (این ابزارها بر پایهٔ سه دهه و نیم تجربهٔ تخصّصی و حرفه ای نگارنده پی ریزی شده اند.)
ب ) خانواده
موفقیت یک طرح بهداشتی به حمایت خانواده بستگی دارد. ارجحیّت و ارزشگذاری مرسوم و متداول در میان خانواده ها معمولاً به رویکرد دانشگاه محوری و اکتفا بر پیشرفت تحصیلی فرزندان معطوف شده است. حال آن که این ارجحیت بایدبارعایت نکات ذیل به ارتقای سطح بهداشت فرزند تبدیل شود :
1 – عدالتورزی میان فرزندان
2 – همیاری تحصیلی فرزند
3 – تعدیل توقّعات و انتظارات از فرزند
4 – درک مشکلات ویژهٔ فرزند
5 – توجّه و احترام به عقاید و نظریات فرزند
6 – تشویق و ترغیب فرزند در خانواده
6 – پرهیز از حسّاسیّت نسبت به نمره
ج) مدرسه
در ابتدا لازم است همه دست اندرکاران اداری و اجرایی یک آموزشگاه با اهداف و سیاستهای کلّی طرح آشنا شوند و حمایت آنها برای اجرای طرح تأمین گردد.
افزون بر آن، ضروریست همه منابع انسانی به ویژه معلمان و دبیران نسبت به وضعیت بهداشت روان دانش آموزان حسّاسیّت مثبت بیابند. این آماده سازی امری مستمرّ است. سپس این نکات در کانون توجّه قرار گیرند:
1 – رفتار منصفانه معلّم نسبت به دانشآموز
2 – تعدیل انتظارات معلّم نسبت به دانشآموز
3 – ارتباط عاطفی معلّم با دانشآموز
4 – همیاری اولیای مدرسه در حلّ مسایل شخصی فرد
5 – وجود فعالیتهای فوق برنامه رضایت بخش
6 –بهسازی نظام ارزشیابی از وضعیّت پیشرفت سنجی به سوی توانایی سنجی
7 – عرضهٔمطالب درسی رضایتبخش
با مطالعات بالینی تعاملی جامع (آزمونهای عینی و کیفی) وضعیّت بهداشت روان و سطح رضایتمندی شخص از زندگی اش به ویژه در قلمروهای خانواده و مدرسه شناسایی می شود. این شناسایی امکان می دهد تا دانش آموزان نیازمند به خدمات مشاوره ای و درمانی به متخصّص ارجاع داده شوند.
قوام کیفی طرح و گسترش و تعمیم آن در سطح کلان مستلزم انجام بررسیهای دقیق ارزشیابی است. از این رو، مطالعات ارزشیابی طرح در حین اجرا و پس از اجرا جریان خواهد داشت.
با این تمهیدات شرایط برای ارتقای «آموزشگاه پیشرفت مدار» به تراز « مدرسهٔ زندگی» فراهم می شود.[1]
[1] - طرح مدرسهٔ زندگی در سال 1388 به توسط نگارنده تدوین شده است.
دیدگاه خود را بنویسید