.1 تأثیرات فرهنگی و اجتماعی-فرهنگی
ساختارهای فرهنگی استعداد
استعداد به عنوان یک ساختار فرهنگی شناخته میشود و تفسیرهای متنوعی در جوامع مختلف، از جمله دیدگاههای بومیان استرالیا و زمینههای جهانی دارد (Thraves et al., 2021; Fu, 2017).
تقاطعگرایی
تعامل نژاد، جنسیت و هویت فرهنگی بهطور قابلتوجهی بر شناسایی و پرورش افراد مستعد تأثیر میگذارد و نیاز به شیوههای پاسخگو به فرهنگ را برجسته میکند (Montoya et al., 2016).
۲. عوامل اجتماعی-اقتصادی
برابری فرصتها و دسترسی
وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهشدت بر دسترسی به برنامههای توجه به استعداد تأثیر میگذارد و کمنمایشی دانشآموزان کمدرآمد و اقلیتها نیازمند مداخلات هدفمند است (Wai & Worrell, 2021).
محیط خانگی
محیط خانواده نقش حیاتی در پرورش استعدادها دارد و اهمیت ساختارهای حمایتی خانوادگی و منابع را برجسته میکند (; Pawilen 2018).
۳. شیوههای آموزشی و طراحی برنامهها
روشهای شناسایی
رویکردهای متنوع در شناسایی دانشآموزان مستعد، از جمله آزمونهای استاندارد، ارجاع معلمان و ارزیابیهای جایگزین برای نمایندگی عادلانه حیاتی هستند (Patterson, 2021).
غنیسازی و تسریع
توسعه استعداد مؤثر شامل برنامههای غنیسازی، استراتژیهای تسریع و برنامههای درسی تخصصی متناسب با نیازهای فردی است (Corwith, 2019; Chen & Chen, 2020).
تمرکز بر STEM: تأکید بر آموزش STEM بهعنوان مسیر برای پرورش استعداد ، شامل روشهای تدریس سنتی و نوآورانه (Subotnik et al., 2016).
۴. ابعاد روانشناختی و عاطفی
هوش هیجانی و رفاه روانی
عوامل عاطفی و روانی، از جمله هوش هیجانی و خودتنظیمی، در پرورش جامع افراد مستعد نقش محوری دارند (Al-Hamdan et al., 2017; Siegle et al., 2017).
استعداد تاریک
پرداختن به جنبههای منفی احتمالی استعداد، مانند " تیزهوشی تاریک" که شامل سوءاستفاده از استعدادها میشود (Sternberg, 2023).
۵. عوامل سیاستی و سازمانی
سیاست آموزشی
سیاستهای ملی و محلی ساختار و اولویتهای توجه به استعداد را شکل میدهند و بر تأمین مالی، در دسترس بودن برنامهها و استانداردهای برنامه درسی تأثیر میگذارند (Rasmussen & Lingard, 2018; Brown & Wishney, 2017).
ساخت ظرفیت سیستماتیک
افزایش ظرفیت سیستماتیک از طریق پرورش حرفهای، آموزش معلمان و حمایت سازمانی، اجرای مؤثر برنامههای استعداد را تضمین میکند (Mun et al., 2021;)
۶. رویکردهای تکنولوژیکی و نوآورانه
یادگیری غیرحضوری
استفاده از فناوری برای راهنمایی، غنیسازی و ارائه برنامهها، بهویژه در زمینههایی که منابع سنتی محدود هستند (Terzian & Williams, 2024; Stoeger et al., 2017).
تفکر محاسباتی و برنامهنویسی
ادغام مهارتهای محاسباتی و خودکارآمدی برنامهنویسی بهعنوان اجزای اساسی پرورش استعداد مدرن (Avcu & Ayverdi, 2020).
۷. ملاحظات بلند مدت پرورشی
پرورش مادامالعمر استعداد
نگاه به استعداد بهعنوان یک پیوستار پرورشی که از دوران کودکی تا بزرگسالی ادامه دارد و تأکید بر حمایت و فرصتهای پایدار (Olszewski-Kubilius et al., 2019; Winne, 2019).
مسیرها و نتایج
بررسی نتایج بلندمدت توجه به استعداد بر موفقیت تحصیلی، حرفهای و پرورش شخصی (Lee et al., 2023; Almarode et al., 2016).
دیدگاه خود را بنویسید