.1 تأثیرات فرهنگی و اجتماعی-فرهنگی

ساختارهای فرهنگی استعداد

استعداد به عنوان یک ساختار فرهنگی شناخته می‌شود و تفسیرهای متنوعی در جوامع مختلف، از جمله دیدگاه‌های بومیان استرالیا و زمینه‌های جهانی دارد (Thraves et al., 2021; Fu, 2017).

تقاطع‌گرایی

تعامل نژاد، جنسیت و هویت فرهنگی به‌طور قابل‌توجهی بر شناسایی و پرورش افراد مستعد تأثیر می‌گذارد و نیاز به شیوه‌های پاسخگو به فرهنگ را برجسته می‌کند (Montoya et al., 2016).

۲. عوامل اجتماعی-اقتصادی

برابری فرصتها و دسترسی

وضعیت اجتماعی-اقتصادی به‌شدت بر دسترسی به برنامه‌های توجه به استعداد تأثیر می‌گذارد و کم‌نمایشی دانش‌آموزان کم‌درآمد و اقلیت‌ها نیازمند مداخلات هدفمند است (Wai & Worrell, 2021).

محیط خانگی

محیط خانواده نقش حیاتی در پرورش استعدادها دارد و اهمیت ساختارهای حمایتی خانوادگی و منابع را برجسته می‌کند (; Pawilen 2018).

۳. شیوه‌های آموزشی و طراحی برنامه‌ها

روش‌های شناسایی

رویکردهای متنوع در شناسایی دانش‌آموزان مستعد، از جمله آزمون‌های استاندارد، ارجاع معلمان و ارزیابی‌های جایگزین برای نمایندگی عادلانه حیاتی هستند (Patterson, 2021).

غنی‌سازی و تسریع

توسعه استعداد مؤثر شامل برنامه‌های غنی‌سازی، استراتژی‌های تسریع و برنامه‌های درسی تخصصی متناسب با نیازهای فردی است (Corwith, 2019; Chen & Chen, 2020).

تمرکز بر STEM: تأکید بر آموزش STEM به‌عنوان مسیر برای پرورش استعداد ، شامل روش‌های تدریس سنتی و نوآورانه (Subotnik et al., 2016).

۴. ابعاد روان‌شناختی و عاطفی

هوش هیجانی و رفاه روانی

عوامل عاطفی و روانی، از جمله هوش هیجانی و خودتنظیمی، در پرورش جامع افراد مستعد نقش محوری دارند (Al-Hamdan et al., 2017; Siegle et al., 2017).

استعداد تاریک

پرداختن به جنبه‌های منفی احتمالی استعداد، مانند " تیزهوشی تاریک" که شامل سوءاستفاده از استعدادها می‌شود (Sternberg, 2023).

۵. عوامل سیاستی و سازمانی

سیاست آموزشی

سیاست‌های ملی و محلی ساختار و اولویت‌های توجه به استعداد را شکل می‌دهند و بر تأمین مالی، در دسترس بودن برنامه‌ها و استانداردهای برنامه درسی تأثیر می‌گذارند (Rasmussen & Lingard, 2018; Brown & Wishney, 2017).

ساخت ظرفیت سیستماتیک

افزایش ظرفیت سیستماتیک از طریق پرورش حرفه‌ای، آموزش معلمان و حمایت سازمانی، اجرای مؤثر برنامه‌های استعداد را تضمین می‌کند (Mun et al., 2021;)

۶. رویکردهای تکنولوژیکی و نوآورانه

یادگیری غیرحضوری

استفاده از فناوری برای راهنمایی، غنی‌سازی و ارائه برنامه‌ها، به‌ویژه در زمینه‌هایی که منابع سنتی محدود هستند (Terzian & Williams, 2024; Stoeger et al., 2017).

تفکر محاسباتی و برنامه‌نویسی

ادغام مهارت‌های محاسباتی و خودکارآمدی برنامه‌نویسی به‌عنوان اجزای اساسی پرورش استعداد مدرن (Avcu & Ayverdi, 2020).

۷. ملاحظات بلند مدت پرورشی

پرورش مادام‌العمر استعداد

نگاه به استعداد به‌عنوان یک پیوستار پرورشی که از دوران کودکی تا بزرگسالی ادامه دارد و تأکید بر حمایت و فرصت‌های پایدار (Olszewski-Kubilius et al., 2019; Winne, 2019).

مسیرها و نتایج

بررسی نتایج بلندمدت توجه به استعداد بر موفقیت تحصیلی، حرفه‌ای و پرورش شخصی (Lee et al., 2023; Almarode et al., 2016).