مطالعات جدید بر این موضوعات تأکید دارند: آموزش و شیوه‌های تدریس استعدادهای درخشان، سنجش و شناسایی استعدادهای درخشان، مسائل اجتماعی و فرهنگی در آموزش استعدادهای درخشان، شخصیت‌شناسی و رفاه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و مدیریت و رهبری تغییرات در مدارس.

چشم اندازهای آموزشی نو بر ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی و گسترش مهارت‌های تفکر تأکید دارند؛ توجه به ویژگیهای تیزهوشی استثنایی (بویژه از نوع درخودماندگی) در فرایند آموزش فردی و بهره گیری بهینه از سامانه پردازش اطلاعات( InquiryGPT)

 در آموزش کنونی جای ویژه ای دارد.

به طور کلی به ترویج و گسترش چهار حوزه در آموزش، پژوهش و حرفه‌ها نیز توجه می شود:

علوم: شامل موضوعات مختلف علمی مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و علوم زمین.

فناوری: شامل مهارت‌ها و دانش در زمینه فناوری اطلاعات، نرم‌افزار، سخت‌افزار، سیستم‌های دیجیتال و دیگر جنبه‌های تکنولوژیکی.

مهندسی: شامل رشته‌های مختلف مهندسی مانند مهندسی برق، مکانیک، عمران، شیمی و نرم‌افزار.

ریاضیات: شامل محاسبات ریاضی، آمار، جبر، هندسه، آنالیز و سایر زمینه‌های ریاضی.

(ساکر و تان، 2025؛ آوسترمان و همکاران، 2025؛ لی و همکاران، 2025)

بهره گیری از ابزارهای سنجش جدید باید با احتیاط و دقت بیشتری صورت گیرد. برخی از ابزارهای جدید از همبستگی مناسبی با سایر آزمونهای تشخیصی برخوردار نیستند. توصیه می شود برای تشخیص معتبر از ابزارهای تکمیلی بیشتری استفاده شود.(توزن و همکاران، 2025)

کماکان تبعیضهای نژادی در امر تعلیم و تربیت تیزهوشی و استعداد دیده می شود. اقلیتهای نژادی دچار محرومیت هستند.(لمب وهرتزوگ، 2025)

وضعیت بهداشت روان دانش آموزان مستعد و تیزهوش به راهبرد فردی آنها در قبال مواجهه با تنیدگی بستگی دارد. به نظر می رسد پیشرفت تحصیلی افراد مستعد متاثر از خط مشی رویارویی با تنیدگی است.(ممدوف و همکاران، 2025)

مدیریت آموزشی ویژه در حوزه استعدادهای درخشان باید به افزایش مشارکت جامعه و ارتقای خلاقیت و بهره گیری از شیوه‌های آموزشی بهینه توجه کند.(گونزالس و رابرتز، 2025)

Austermann, Q., Reis, S. M., & Delgado, J. (2025). Evidence-based instructional practices for twice-exceptional students with autism. Gifted Child Quarterly, 69(1), 34-48.

Gonzales, M. M., & Roberts, M. B. (2025). Realities of leading change: Challenges and successes of an innovation faced by principals. International Journal of Educational Reform, 34(1), 3-20.

Lamb, K. N., & Hertzog, N. B. (2025). Voices of families of color: Navigating white spaces in gifted education. Gifted Child Quarterly, 69(1), 49-67.

Mammadov, S., Lockhart, D., Rinn, A., & Ward, T. J. (2025). Personality profiles among honors and regular undergraduate students: Associations with well-being and strategies for coping with stress. Gifted Child Quarterly, 69(1), 16-33.

Ozen, Z., Pereira, N., Karatas, T., Castillo-Hermosilla, H., & Maeda, Y. (2025). A meta-analytic evaluation: Investigating evidence for the validity of the Cognitive Abilities Test. Gifted Child Quarterly, 69(1), 3-15.

Sakar, S., & Tan, S. (2025). Research topics and trends in gifted education: A structural topic model. Gifted Child Quarterly, 69(1), 68-84.