1. بی‌توجهی به ابعاد فرهنگی و اجتماعی

فیزیکالیسم به طور عمده بر پدیده‌های فیزیکی و زیستی تأکید دارد و بسیاری از ابعاد فرهنگی و اجتماعی که در پرورش استعدادها تأثیرگذار هستند، از جمله عواملی چون هویت فرهنگی، تعاملات اجتماعی، یا تأثیرات نژادی و جنسیتی را نادیده می‌گیرد. پارادایم یکپارچه پرورش استعداد به‌طور خاص به این جنبه‌ها توجه دارد و در واقع بر تعاملات پیچیده و هم‌افزایی این عوامل در شناسایی و پرورش استعداد تأکید می‌کند.

2. نادیده گرفتن ابعاد روان‌شناختی و عاطفی

فیزیکالیسم معمولاً درگیر بررسی ویژگی‌های زیستی مغز و بدن است و ممکن است به جنبه‌های روان‌شناختی و عاطفی که به‌ویژه در پرورش استعداد نقش دارند، توجه کافی نکند. پارادایم یکپارچه بر ابعادی چون هوش هیجانی، خودتنظیمی و رفاه روانی تأکید دارد، در حالی که فیزیکالیسم اغلب این جنبه‌ها را به عنوان محصولات فرعی فرایندهای فیزیکی می‌بیند، نه ویژگی‌های مستقل و مهم در رشد استعداد.

3. عدم توجه به پویایی و پیچیدگی سیستم‌های انسانی

فیزیکالیسم تمایل دارد که به فرآیندهای انسانی و هوش به‌عنوان یک سری فرآیندهای ساده و مکانیکی نگاه کند که می‌توان آن‌ها را به اجزای کوچک‌تر تجزیه کرد. این دیدگاه ممکن است پیچیدگی‌های ذهنی و فردی انسان‌ها را که در پارادایم یکپارچه پرورش استعداد مطرح است، نادیده بگیرد. این پیچیدگی‌ها شامل عواملی چون ظرفیت‌های اجتماعی-فرهنگی، تأثیرات محیطی و عوامل فردی هستند که در مسیر شناسایی و پرورش استعداد به‌طور ویژه حائز اهمیت هستند.

4. غفلت از پتانسیل تغییر و رشد در طول زمان

فیزیکالیسم معمولاً بر جنبه‌های ثابت و غیرقابل تغییر موجودات انسانی تأکید دارد، در حالی که پارادایم یکپارچه بر این باور است که استعداد و توانمندی‌های افراد می‌تواند در طول زمان و با توجه به حمایت‌ها و فرصت‌های مختلف رشد کند. بنابراین، دیدگاه فیزیکالیستی نمی‌تواند به‌طور کامل فرآیند پرورش استعداد را به عنوان یک پیوستار مادام‌العمر و پویا درک کند.

5. محدودیت در تفکر در زمینه‌های نوآوری و فناوری

در حالی که فیزیکالیسم ممکن است به پیشرفت‌های تکنولوژیکی به عنوان مجموعه‌ای از نتایج علمی و فیزیکی نگاه کند، این رویکرد ممکن است به‌طور خاص از جنبه‌های نوآورانه در یادگیری و پرورش استعداد که به کمک فناوری‌های جدید مانند یادگیری غیرحضوری یا تفکر محاسباتی می‌آید، غافل باشد. پارادایم یکپارچه بر ادغام مهارت‌های نوین و استفاده از فناوری در آموزش و پرورش استعداد تأکید دارد.