شکاف تبیینی: 

ناتوانی در توضیح تجربه‌های کیفی.

مسئله نیت‌مندی: 

عدم توانایی در توضیح ارجاع و معنا.

تناقض در آگاهی:

 ناتوانی در توضیح تجربه آگاهانه و خودآگاهی.

مشکل علیت: 

ناسازگاری میان بسته بودن علّی جهان فیزیکی و نقش آگاهی.

محدودیت در تعامل روان‌شناختی: 

عدم توانایی در توضیح تعاملات شناختی، عاطفی و شخصیتی.

مسئله ظهور ارزش‌ها: 

ناتوانی در توضیح معنا، ارزش‌ها، و اخلاق.

محدودیت در فرهنگ و هنر: 

عدم توانایی در توضیح پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی و خلاقیت.

گستره انگاره ای چالشها

پارادایمی که از رد فیزیکالیسم و بررسی محدودیت‌های آن حاصل می‌شود، می‌تواند به صورت یک رویکرد چندبعدی، جامع و فراتر از فیزیکالیسم تقلیلی تعریف شود. این پارادایم بر اساس تأکید بر تعامل بین ابعاد فیزیکی، ذهنی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و معنایی شکل می‌گیرد و به جای تقلیل پدیده‌ها به سطح فیزیکی، آن‌ها را به عنوان پدیده‌های چندلایه و پویا در نظر می‌گیرد.

پارادایمی که از نقد فیزیکالیسم و محدودیت‌های آن حاصل می‌شود، دیدگاهی کل‌نگر، چندسطحی و پویا است که تلاش می‌کند تمام ابعاد تجربه انسانی، از زیستی تا معنوی، را در نظر بگیرد. این پارادایم بر تعامل دوسویه بین سطوح مختلف تأکید دارد و با پذیرش پدیده‌های نوظهور و غیرقابل تقلیل، افقی جدید برای درک بهتر انسان و جهان ارائه می‌دهد.

این پارادایم یک چارچوب مفهومی جامع است که برای تبیین پدیده‌های شناختی، روان‌شناختی، و معنوی، با در نظر گرفتن محدودیت‌های فیزیکالیسم طراحی شده است. این پارادایم بر چندلایه بودن تجربه انسانی، تعاملات پویا میان ابعاد مختلف وجود انسان (مانند جسم، ذهن، احساس، و معنا)، و پدیده‌های نوظهوری که از تعاملات میان این لایه‌ها شکل می‌گیرند، تأکید دارد. 

مجموعه نقدهای موجود در رابطه با  مفهوم «فیزیکالیسم» بالغ بر دویست و پنجاه مورد است؛ از جمله موارد ذیل:

«آگاهی و تجربه اخلاقی، آگاهی و خودآگاهی به‌عنوان چالش برای فیزیکالیسم، ابعاد اخلاقی و ارزشی در تعامل هیجان و هوش، ابعاد ذهنی و معنایی، ابعاد شخصیتی و معنایی، ابعاد محدودیت‌های فیزیکالیسم در ظرفیت متعالی، اختلاف‌های فرهنگی و تاریخی، ارتباط با بُعد اجتماعی و فرهنگی انسان، ارتباط میان‌ذهنی و خلاقیت، ارزش‌های اخلاقی فراتر از پدیده‌های فیزیکی، آرگومان زامبی‌های فلسفی، استدلال دانش مری، استدلال‌های وجودی و معنایی، استفاده از ابزارهای میان‌رشته‌ای برای تبیین ابعاد چندگانه تعامل، استقلال اخلاق از قوانین فیزیکی، استنتاج فراتر از مشاهده، آگاهی از فرآیندهای ذهنی خود، آگاهی به‌عنوان پدیده نوظهور، انتقاد از فیزیکالیسم به دلیل محدودیت در تبیین، انگیزش درونی، اهمیت نوآوری و خلاقیت، ایجاد انعطاف در مدل‌سازی تعاملات، بُعد بین‌ذهنی از منظر فیزیکی، بی‌توجهی به ابعاد معنوی و احساسی، بی‌توجهی به تعامل چندبعدی شخصیت و هوش، بی‌توجهی به توسعه شخصیتی و رشد پایدار، بی‌توجهی به عوامل اجتماعی و فرهنگی، بی‌توجهی به ماهیت زمینه‌مند و تحول‌پذیر تیزهوشی، بی‌توجهی به نقش تغییرات و پویایی هیجانات، بی‌توجهی به نقش زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، بی‌توجهی به یکپارچگی آگاهانه و معنادار روان، پارادوکس آگاهی از دیدگاه فیزیکالیسم، پدیده‌های اخلاقی فراتر از منفعت شخصی، پذیرش ابعاد غیرمادی تعاملات، پذیرش پیچیدگی و پدیده‌های نوظهور، پذیرش لایه‌بندی تبیین‌ها، پرسش از "کل‌گرایی" فیزیکالیسم، پویایی روانی و بیتابی روانی، پیچیدگی تعاملات اجتماعی و محیطی، پیچیدگی شخصیت انسانی و رد تقلیل‌گرایی، پیچیدگی و چندبعدی بودن شخصیت انسانی، تأثیر عوامل روان‌شناختی، تأثیر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی، تأثیر شکست عاطفی بر هوش تحلیلی، تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی، تأثیر عوامل زمانی و تکاملی، تأثیر ناخودآگاه و زمینه فرهنگی، تأکید بر کیفیت ذهنی و معنای تجربه، تأکید بر معنا، کیفیت ذهنی و ارزش‌ها، تبیین پدیده‌ها به عنوان سیستم‌های پویا، تبیین پویایی تعاملات شناختی، تبیین زمینه‌مندی در شناخت، تجربه خلاقانه در هنر، تجربه زیسته و کیفیت پدیدارشناختی هیجان‌ها، تجسم، تعالی و خودشکوفایی به‌عنوان فرآیندهای فراتر از ماده، تعامل پیچیده بین سطوح مختلف، تعامل پیچیده میان عاطفه، شناخت و رفتار، تعامل پیچیده هیجان و اندیشه، تعامل دوسویه و پویای لایه‌ها، تعامل علّی چندسطحی، تعامل هوش تجربی با هیجانات در تصمیم‌گیری، تعاملی فراتر از فیزیک: ذهن و بدن، تعهد به پدیدارشناسی و فلسفه ذهن، تفرد ذهنی و درک پایداری، تقلیل‌گرایی بیش از حد، تقلیل‌گرایی فیزیکالیسم در برابر چندبُعدی بودن هیجان‌اندیشی، تقلیل‌گرایی مفرط در فیزیکالیسم تقلیلی، تقلیل‌گرایی و نادیده گرفتن پیچیدگی ذهن و شخصیت، تمایز بین "مسائل آسان" و "مسئله سخت" آگاهی، تمرکز بر تجربه انسانی، تمرکز بر سطح فیزیکی، تمرکز بر معنای تجربه انسانی، تناقض در تبیین آگاهی در شناخت، تناقض در تبیین پویایی نظامهای پیچیده، تناقض در رابطه میان شناخت و حقیقت، تناقض در شناخت به‌عنوان فرآیند بازتابی، تناقض در علیت و آگاهی، تناقض در نیّت‌مندی، تنظیم فرآیندهای ذهنی، تنگنا در تبیین پویایی‌های عاطفی، توانمندی‌ها و خصیصه‌های شخصیتی، توجه به نقش محیط و ابزارها، توجه محدود به خلاقیت و نوآوری، توسعه مدل‌های ترکیبی، تیزبینی، تجربه در شناخت انسانی، محیط اجتماعی-فرهنگی، جهان‌شمولی ارزش‌های اخلاقی، پارادایم‌یابی و ارائه چارچوب‌های جامع، پیش‌بینی و کنترل، تبیین انگیزش، پیشرفت شناختی، خلاقیت و نوآوری، هویت در شرایط خاص (بحران‌های هویتی)، خلاقیت و نوآوری، چندلایه‌بودن واقعیت و تجربه انسانی، خلاقیت در حل مسئله: تعامل هوش تحلیلی و هیجان پویا، خلاقیت و انعطاف ذهنی، خودآگاهی و تعالی شخصی، خودآگاهی و روایت شخصی، دانش تخصصی، دگرگونی‌های پویا در طول زمان، دوگانگی جوهری، دوگانگی معنایی در توضیحات فیزیکالیسم، دوگانه‌گرایی، رابطه با محیط و تجربه، تقلیل‌گرایی و تأکید بر تعاملات چندسطحی، دوگانگی ذهن و ماده، رویکرد اخلاقی و معنوی، رویکرد فراتر از تقلیل‌گرایی، شکاف تبیینی، شناخت توزیع‌شده، ضعف در استنتاج و پارادایم‌یابی، ظرفیت تحلیلی، ظرفیت متعالی فراتر از محدودیت‌های فیزیکالیسم، ظهور در سیستم‌های فیزیکی، ظهورگرایی، مواجهه با پیچیدگی‌ها، تجربه‌های نو و خلاقانه، کامل حس معانی ذهنی و شخصی، کفایت علّی تجربه‌های درونی، نقش هیجانات در هشیاری و خودآگاهی، عدم توانایی در تحلیل ابعاد عاطفی هویت، تحلیل خودآگاهی و آگاهی از خود، ابعاد اجتماعی و هیجانی، ابعاد غیرمادی تجربه‌های انسانی، انسجام ذهنی و شخصیتی، عدم توانایی فیزیکالیسم در پیش‌بینی و تبیین نارسایی‌های عاطفی_شناختی، عدم توانایی فیزیکالیسم در تبیین پویایی عاطفی و شناختی، ابعاد اخلاقی و ارزشی هویت، بُعد بین‌ذهنی، پویایی سیستم‌های پیچیده، زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، پویایی بازخوردها و یادگیری مداوم، پویایی‌های درونی هیجان و اندیشه، توضیح تعاملات چندبعدی هیجانات، عملکرد تحصیلی تحت تأثیر استرس (بیتابی)، فراذهن به‌عنوان فراتر از فرآیندهای فیزیکی، فراذهن و محدودیت‌های تقلیل‌گرایی، فرایندهای شناختی به‌عنوان فراتر از فعالیت‌های فیزیکی، کیفیت‌های عاطفی، رویکرد کل‌نگر و انسجام‌محور، فیزیکالیسم و تقلیل‌گرایی، کارآزمودگی، کاستی‌های فیزیکالیسم غیرتقلیلی و مبتنی بر ظهور، کاهش‌گرایی در انگیزه و خلاقیت، کاهش‌گرایی در تجربه‌های ذهنی، کاهش‌گرایی در فیزیکالیسم، کاهش‌گرایی و تقلیل پیچیدگی‌های روانی، کیفیت ذهنی و غیرقابل فروکاست بودن آن، ماهیت غیرمادی ارزش‌های اخلاقی، استنتاج تجربی، خودآگاهی و درون‌نگری، تأثیر زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی، تعامل میان شناخت، شخصیت و عاطفه، خلاقیت و هنر، خودآگاهی، شخصیت به‌عنوان ساختاری چندبُعدی، هدفمندی، هویت اجتماعی و فرهنگی، تحلیل علیتی، تحلیل مفاهیم انتزاعی و معنایی، ترکیب‌دهی تجربی، تعامل شناخت، عاطفه و شخصیت، تعامل علّی میان سطوح مختلف، تلازم و استنتاج، توالی‌یابی تجربی، توضیح ویژگی‌های اخلاقی و ارزشی، درک پدیده‌های ذهنی، ریشه‌یابی پدیده‌ها، ریشه‌یابی تجربی، شناخت مفاهیم کلی، فهم پویایی و رشد مستمر شخصیت، یکپارچگی شناختی، تبیین رشد و تکامل، محدودیتهای انواع فیزیکالیسم، محدودیتهای فیزیکالیسم بر این اساس، محدودیت‌های فیزیکالیسم در تبیین و تحلیل، مدل‌سازی تعامل انسان-فناوری، مرزهای نامشخص میان اندیشه و عاطفه، مسأله آگاهی، مسأله آگاهی و ذهن، مسأله پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، مسأله کلّ‌گرایی، مسئله ارزش‌های هنجاری، مسئله استقلال اخلاق از زیست‌شناسی، مسئله آگاهی اخلاقی، مسئله بدن‌مندی و تعامل فیزیکی، مسئله بسته‌بودن علّی فیزیک، مسئله پویایی، مسئله تقلیل‌ناپذیری تفکر منطقی، مسئله جهانی بودن ارزش‌های اخلاقی، مسئله چندگانگی تحقق، مسئله چندگانگی فرهنگی و نسبیت اخلاقی، مسئله زمینه‌مندی، مسئله ساختارهای شناختی، مسئله ضرورت اخلاقی، مسئله عینیت ارزش‌های اخلاقی، مسئله هنجاری بودن، مشکل احساسات اخلاقی، مشکل ارزش‌های فراتر از منفعت شخصی، مشکل تقلیل‌پذیری، مشکل جهان‌شمولی و ضرورت اخلاقی، مشکل در ارتباط علیتی، مشکل زمان‌مندی و استمرار تجربیات ذهنی، مشکل ظهور معنا و ارزشها، مشکل عینیت‌گرایی، مشکل کیفیت‌های ذهنی، مشکل معنا و هدفمندی، معنا و تفسیر در نگهداری ذهنی، نابسندگی تبیین فروکاست‌گرایانه، ناتوانی در ارائه چارچوب‌های چندلایه، ناتوانی در پیش‌بینی تعاملات پیچیده اجتماعی، ناتوانی در تبیین تحولات و گذار هویتی، ناتوانی در تبیین معنا و تجربه شخصی، ناتوانی در تلفیق، ناتوانی در توضیح ابعاد معنوی و غیرمادی هویت، ناتوانی در توضیح پدیده‌های نوظهور، ناتوانی در توضیح تجربه‌های ذهنی پویا، ناتوانی در توضیح تعامل انسان-فناوری، ناتوانی در توضیح تعامل ذهن و بدن، ناتوانی در توضیح کامل تجارب احساسی، نادیده گرفتن بُعد معنایی و ارزش‌گذاری ذهنی، نادیده گرفتن بُعد معنایی و تفسیری، نادیده گرفتن تعاملات بین شناخت، هیجان و رفتار، نادیده گرفتن تعاملات روانی-اجتماعی، نادیده گرفتن کیفیت‌های ذهنی و کیفی هیجانات، نادیده‌گرفتن ابعاد ذهنی و معنایی، نادیده‌گرفتن ابعاد هیجانی و روان‌شناختی، نادیده‌گرفتن نقش زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی، ناکارآمدی در تبیین ابعاد معنایی، اخلاقی و ارزشی تیزهوشی، ناکامی در تبیین پدیده‌های ترکیبی و سیستمی، نظریه‌های چندلایه، نقش ابعاد غیرمادی در خلاقیت و تصمیم‌گیری، نقش احساسات و آگاهی، نقش ارزش‌ها و اخلاق در تجربه انسانی، نقش شبکه‌های عصبی و مغزی، نقش عواطف و احساسات در فرآیندهای شناختی، نقش محیط اجتماعی-فرهنگی و چالش‌ها، نقش معنایابی، نقش هیجان در خلاقیت و تصمیم‌گیری، نقش هیجان در رد فیزیکالیسم، نقش هیجان‌ها در فراتر رفتن از علیت فیزیکی، نیاز به ابزارهای پژوهشی جدید، هستی‌شناسی ارزش‌های اخلاقی، هماهنگی، ویژگی‌های شخصیتی، یکپارچگی اندیشه و عاطفه، یکپارچگی چندلایه‌ای، یکپارچگی ذهن و بدن، یکپارچگی شناختی».