-
خانه
-
بایگانی نوشتهها
بایگانی نوشتهها
در رابطه با خلاقیت حداقل دوازده اصطلاح روانشناختی با ترکیب خود پی ریزی شده است که باید بدانها توجه کرد.
در مبانی روانشناختی به بنیاد شخصیتی خلاقیت توجه کمی شده است؛ حال آن که بدون توجه به این حوزه، درک درستی از خلاقیت حاصل نمی شود. در این گفتار همچنین به پیوند متقابل شخصیت با خلاقیت اشاره می گردد.
رابطه خلاقیت با استعداد ناظر به انواع هوش است و بستگی به جنسیت دارد
در این پژوهش، رابطهٔ هوش و واکنشهای هیجانی با جلوههای خلّاقيّت در دانشآموزان تیزهوش سازمانده بررسی می شود.
چشم انداز تعاملی مفهوم تیزهوشی، این پدیده روانشناختی را بسی فراتر از یک محدوده خرد مبتنی بر ظرفیتهای شناختی می داند.امروزه دامنه های غیر شناختی تیزهوشی با گسترش و تنوع مطالعات بیش از پیش برجسته شده است. ابعاد شخصیتی، عاطفی، نگرشی و ارزشی پدیده تیزهوشی با تحقیقات معتبرتجلی یافته است.
یک کوشش تحقیقی در چشم انداز روانشناسی تعاملی مشتمل بر پنج مرحله است: مسأله یابی، وضعیت یابی، پژوهش تجربی، توالی یابی و ترکیب دهی. لذا یک تحقیق تعاملی اصطلاحاً فعالیتی متعامل توصیفی، تجربی و تحلیلی است.
استوارترین مبانی روانشناختی از شالوده و ماهیت تعاملی برخوردار بوده اند؛ از جمله شخصیت، انگیزش، شناخت و یادگیری، هیجان و پدیده های استثنایی. از این رو هویت روانشناسی به مثابه یک علم مستقل و بزرگ به بررسیهای شگرف تعاملی گره خورده است.
مبانی نظری روانشناسی تعاملی بر ماهیت تعامل در روانشناسی، پایه ها و ریشه های پی ریزی پدیده های روانشناختی، ماهیت تعاملی پدیده و اصول پیچیدگی، نظام یافتگی، فراگیری، دگرگونی، ماندگاری و گونه گونی تأکید می ورزد