از هيجان تعاريف متنوّعی شده است؛ امّا در يك جمع بندی كلّی، می توان اين تعريف را ارايه داد: «هر حالت روانشناختی مبتنی بر جنبه عاطفی توأم با تغييرات درونی است كه به بازگشت مجدّد تعادل ميان ارگانيسم و محيطش ياری می دهد.
نخبگی فرهنگی اصطلاح بسیار تازهای در تاریخ مطالعات نظری قلمداد میگردد. برای نخستین بار در تاریخ مطالعات و ادبیّات تحقیق، در این مقاله، مبانی نظری و تشخیصی نخبگی فرهنگی به مثابهٔ یک حیطهٔ بسیار مهمّ از انواع نخبگیهای بشری مورد شرح و تفصیل واقع می گردد.
«تلفیق»[1] یک راهبرد آموزش و پرورشی است که دانشآموز مستعدّ، در درون برنامهٔ فراگیر عمومی یا اصطلاحاً «آموزش درون کلاسی»[2] همراه با دانشآموزان دارای هوش متوسّط اشتغال به تحصیل دارد.